V osmém pokračování o knize Richarda Floridy The Rise of the Creative Class se věnujeme významu geografického umístění. Jak se rozhodujeme, kde žít a pracovat? Na čem nám opravdu záleží, když děláme tato životní rozhodnutí? Jak se časem měnila a proč?
Většina ekonomů by asi řekla, že si vybíráme podle pracovních příležitostí. Lidé si vybírají místa, kde jsou pro ně nejatraktivnější pozice a nejvyšší finanční výdělky. Ale to není všechno. To, co chtějí, se liší od toho, co chtěli jejich rodiče. A dokonce i od toho, co si mnoho z nich myslelo, že chtěli. Floridův výzkum ukazuje některé trendy.
Kreativní třída se stěhuje pryč z tradičních míst považovaných za střediska průmyslu a obchodu. Místo toho si vybírá „kreativní centra“, což jsou místa s vysokou koncentrací tvořivých lidí, inovací a rostoucího hi-tech průmyslu. Na takových místech také roste počet obyvatel a zaměstnanost, ačkoli nejsou na žebříčku mezi prvními v zemi.
Kreativní centra nevznikají na základě obvyklých ekonomických motivací, jako je přístup k přírodním zdrojům nebo k dopravním cestám. Není to ani proto, že by místní vlády nabízely firmám daňové úlevy nebo jiné pobídky. Hlavní příčinou úspěchu je fakt, že se sem stěhují tvořiví lidé. Firmy jdou za nimi a nebo zde vznikají nové. Díky ekosystému, který podporuje všechny formy tvořivosti – uměleckou, kulturní, technologickou i ekonomickou.
Kreativní lidé se sem nestěhují kvůli sportovním stadionům, dálnicím, obchodním centrům, zábavným čtvrtím a parkům, na které se soustřeďuje zájem většiny měst. Na nich tolik nezáleží. Tvořiví lidé spíše hledají prostředí, které oplývá rozmanitostí pohodlí a zážitků, otevřeností k různosti všech forem a především – které jim nabídne příležitosti k potvrzení své tvořivé identity.
Jedním z mýtů nové ekonomiky byla představa, že geografické umístění ztrácí s rozvojem Internetu a komunikačních technologií svůj význam. Florida silně polemizuje s Kevinem Kellym, který ve své slavné knize New Rules for the New Economy předpovídá, že většina ekonomických transakcí se bude odehrávat ve virtuálním prostoru a nebude až tak záležet na tom, kde žijeme a pracujeme. Podle Floridy potvrzuje vzestup kreativní třídy pravý opak. Význam geografického místa roste.
Pokračování příště
Předchozí díl