Do zpráviček VIP Telegrafu se mi postupně sešly tři zprávy, které se opět vracejí k dlouhodobému problému české ekonomiky a její platební infrastruktury – totiž ke službám našich bank a jejich poplatkové politice. Podívejme se na všechny společně.
Společnost Scott & Rose v listopadu porovnala průměrné náklady na vedení účtu v několika středoevropských zemích. Analýza ukázala, že průměrný klient českých bank zaplatí při používání běžného účtu 63,65 eur ročně, zatímco v Rakousku jen 62,47 eur, v Maďarsku 52,76 eur, na Slovensku 48,88 eur a v Polsku dokonce jen 46,19 eur. Údaje vycházely z říjnových ceníků bank a z ČR byly do průzkumu zařazeny Česká spořitelna, ČSOB, Poštovní spořitelna, GE Money Bank, UniCredit Bank, Komerční banka, Raiffeisenbank a Volksbank. Druhé nejdražší jsou české banky i při přepočtení na kupní sílu obyvatel podle tzv. Big Mac Indexu.
Podle jiné studie, kterou v září zveřejnila Evropská komise, máme u nás sedmé nejvyšší bankovní poplatky v celé Evropské unii (95 eur ročně). Nejvyšší se ukázaly být v Itálii (253 eur), Španělsku a Lotyšsku, nejnižší naopak v Belgii, Nizozemsku a Bulharsku (27 eur). Výsledky této analýzy byly v médiích hojně citovány, avšak méně již fakt, že průzkum byl založen na datech pocházejících převážně z roku 2007, a tak je otázka, zda současná situace není ještě horší (nedávno se u nás zvýšily poplatky za vedení platbních karet).
Již popáté můžeme na webu BankovniPoplatky.com volit nejabsurdnější bankovní poplatek v ČR. První kolo hlasování končí 31. ledna, do finálového kola postoupí pět nejčastějších návrhů, vyhlášení výsledků pak proběhne začátkem března. Mezi navrženými poplatky nejsou ty „vítězné“ z předchozích let – poplatek za příchozí platbu nebo vklad na účet, za výběr z bankomatu vlastní banky, za vedení běžného účtu a za nadměrný vklad. Přesto je z čeho vybírat, posuďte sami – např. poplatek za připsání úroku, za vložení variabilního (specifického) symbolu do příkazu k úhradě, za zjištění zůstatku přes bankomat, za účetní položku, za vklad na přepážce na vlastní účet nebo za výpis z účtu zaslaný elektronickou cestou.
Opravdu žijeme v roce 2010? V prostředí konkurenčního bankovního trhu, který reguluje Česká národní banka? Vyváží velká vyjednávací síla našich bank nevýhodu českých podnikatelů a firem vůči jejich zahraničním konkurentům? Má to být signál, abychom přešli ke spoření do strožoku a platili si navzájem hotovostí z kufříku jako v mafiánských filmech?
Je škoda, že ČNB trvalo tak dlouho, než snížila maximální lhůtu pro mezibankovní převod z účtu na účet ze tří na dva pracovní dny. Všimněte si, že ty dny musejí být pracovní, protože o víkendech a svátcích mají přece banky svoje servery vypnuté, aby si bity mohly odpočinout a úroky se zastavit.