Obsah projektu Komunikační Internet strategie

Projekty podnikových Internet strategií bývají zaměřeny na tři úrovně komunikace:

  • marketingovouve smyslu vytváření image a působení na okolí
  • informačníve smyslu poskytování a výměny informací
  • technologickoutýkající se standardů a používaných nástrojů a Internet technologií pro přenos dat v rámci veřejných počítačových sítí

Rozsah a charakter každého projektu se pochopitelně liší dle specifických potřeb a plánů dané organizace a je ovlivňován momentální situací na trhu. V dalším textu jsou v krátkosti zmíněny fáze, které většinou tvoří kostru projektu. Na základě našich zkušeností se osvědčuje nejdříve vytvořit pracovní tým složený z konzultantů a ze zástupců klienta a projekt zahájit jednodenním až dvoudenním tréninkem zaměřeným na principy online marketingu, na v projektu používané techniky a na zformování týmu.

  1. Východiska marketingové a informační strategie organizace
    • online audit, revize strategických cílů ve vztahu k Internetu
  • Segmentace trhu
    • hlavní skupiny zákazníků a jejich charakteristiky
    • jejich porovnání s relevantními segmenty uživatelů českého Internetu – viz průzkum Ústavu informatiky
    • analýza ostatních subjektů (dodavatelé, strategičtí partneři)
  • Konkurenční strategie
    • vztah konkurence k Internetu, analýza konkurenčních online služeb dle standardní metodiky
  • Marketingový mix – 5P
    • Product, Promotion, Place, Price – jak podpořit jednotlivé složky mixu v online prostředí
  • AIDA model
    • Attention, Interest, Desire, Action – plánování online sekvencí směřující od upoutání pozornosti potenciálního zákazníka k vyvolání konkrétní akce
  • Perspektivy Intranetu/Extranetu
    • audit datového modelu pro marketing
    • vazby na marketingovou část podnikového informačního systému
  • Definování, hodnocení a výběr projektů
    • klíčová fáze projektu, ve které se definují konkrétní cesty (podprojekty) vedoucí k naplnění formulovaných online marketingových cílů
  • V další části dochází k hodnocení podprojektů dle stanovených kritérií a k výběru těch, které budou v návaznosti na KIS realizovány.

    Příklady projektů navržených KIS

    Komunikační strategie pro Internet vyúsťuje v řadu konkrétních (pod)projektů, ze kterých se na základě jejich hodnocení a dalších omezujících podmínek vybere jejich podmnožina určená k realizaci. Dle metodiky, která je zpracovávána ve spolupráci Ústavu informatiky VUT FAST,  společnosti DirectNet Consulting a zahraničních konzultantů, následují příklady několika možných (pod)projektů:

    Návrh interaktivních služeb

    Kvalita interaktivních služeb je podstatným jazýčkem na vahách při hodnocení úspěšnosti WWW služby. Jejich návrh zahrnuje mj. definici cíle a přínosů, funkční popis, návaznost na vnitropodnikové systémy (databáze), návrh datových struktur a vstupních formulářů. Jako velmi důležité se ukazuje definovat rozhraní na marketingovou komponentu informačního systému organizace a na její datový model.

    Struktura a návaznost hypermediálních objektů a jejich popis

    Hypermediálními objekty jsou myšleny jednotlivé WWW dokumenty (statické nebo dynamicky generované), grafické objekty (loga, fotografie apod.) a ostatní multimediální prvky (video nebo audio sekvence). Výstupem musí být jednoznačně definovaný model (nezávislý na HW/SW/DB platformě ani jiné technologii) pro realizátora WWW služby.

    Vizuální styl

    představuje zásady návrhu každého WWW dokumentu, podoba hlavičky a patičky, definice barvových schemat atd.

    Tvorba textového / grafického obsahu

    Ne vždy lze kompletně převzít již vytvořené podklady (určené pro tištěné prezentace). Velká část textového obsahu vzniká až na základě úvodních prací v rámci komunikační strategie, které se rozpracovávají v čase mezi formovacími semináři.

    Organizační a provozní pravidla

    • návrh kompetencí mezi útvary marketingu a informatiky
    • zajištění okamžité odezvy pro klienta
    • změna popisu pracovních míst
    • přístupová práva uživatelů (viz bezpečnostní aspekty)

    Internet promotion

    • registrace WWW služby v tématických katalozích a vyhledávacích službách
  • definování tzv. linkage policy
  • analýza vhodných reklamních prostorů a jejich výběr
  • návrh a tvorba reklamních prvků
  • plán a realizace propagace na Internetu i mimo něj
  • Analýza návštěvnosti

    Jedná se zpravidla o kvantifikaci měřitelných efektů, které vyvolala WWW služba – zahrnuje způsoby sledování návštěvnosti, návrh struktury sledovaných dat a postupů využití výsledků (důležitá je vazba na ostatní marketingová data získaná organizací z okolí mimo Internet)

    Training

    určený většinou pro pracovníky marketingu, dealery nebo zaměstnance z jednotlivých organizačních útvarů zodpovědné za aktualizaci informací jim přidělených

    Bezpečnostní aspekty

    Klíčovými úkoly pro bezpečnost online transakcí je

    • zajištění utajeného přenosu dat
    • potvrzení identity (autentizaci) všech dotčených stran
    • integrita platebních příkazů pro objednávky zboží a služeb

    Tato část nezahrnuje pouze technické aspekty bezpečnosti, ale definuje rovněž úrovně utajení jednotlivých informačních produktů a organizační pravidla pro nakládání s nimi.

    Metoda formovacích seminářů

    Pro řešení projektů KIS lze s úspěchem využít metody formovacích seminářů, která je původní modifikací metody Joint Application Development tuzemskou firmou SHINE a používá se jako základ pro formování týmu a vytváření dohod. Tato metoda předpokládá vytvoření společného řešitelského týmu ze zástupců klienta a konzultační firmy. Formovací seminář můžeme definovat jako zvláštní druh soustředěné společné práce řešitelského týmu, při které se pod vedením zkušeného moderátora dochází ke klíčovým dohodám.

Napsat komentář