259 inovačních firem z více než 700 přihlášených bylo vybráno z 24 zemí do sedmi semifinálových klání soutěže European Venture Contest, která se na podzim postupně konala v Bruselu, Stuttgartu, Linzi, Kodani, Pamploně, Eindhovenu a v listopadu též v Praze. Každé z nich poslalo do finále tři nejslibnější hi-tech firmy, většinou z oblastí ICT nebo biotechnologií. Minulý týden si z barcelonského finále odnesla hlavní cenu 90 tisíc eur dánská firma InMold Biosystems.
Na pozvání pořádající společnosti Europe Unlimited jsem se zúčastnil jako jeden ze členů poroty pražského semifinále a měl tak možnost porovnat přístupy k obchodním modelům pro využití nových technologií u skoro 30 firem ze Španělska, Německa, Francie, Británie, Maďarska, Polska, Slovinska, Chorvatska, Kypru a ČR. České ICT bylo zastoupeno firmami Direct Pay, PetaMem, OnTheRoad a Trgiman.
Pravidla soutěže jsou jednoduchá. Každá firma má 7 minut na svoji prezentaci a 8 minut na zodpovězení otázek hodnotitelů, příp. ostatních prezentujících. Porota bere do úvahy na základě poskytnutého profilu firmy a její živé prezentace několik kritérií – podnikatelský potenciál, zkušenosti týmu, hodnotu produktu nebo technologie, konkurenční pozici na trhu, zájem o investici nebo partnerství a úroveň prezentace.
Z Prahy postoupily do finále dvě španělské a jedna německá firma – Goa Internet Services provozující internetový vyhledávač zaměřený na německý a španělský trh realit, Intelliglass vyrábějící aktivní dvojitá skla pro úsporu energií v budovách a RESprotect vyvíjející léčiva na prevenci chemorezistence. Nejlepších deset firem obdrželo navíc bezplatný vstup na European Venture Summit, který se konal začátkem prosince v Düsseldorfu. Mezi ně se dostal i český DirectPay.
Firmy se prezentovaly ve dvou paralelních sekcích a tak jsem nestihl vidět všechny, nicméně nejvíc mě zaujalo Agnitio, španělský dodavatel řešení hlasové identifikace pro veřejný sektor bezpečnosti, nebo Ontoprise, již rozvinutá německá firma nabízející softwarová B2B řešení založená na sémantické analýze textu. Obě firmy se umístily mezi nejlepšími deseti a určitě stojí za pozornost investorů.
Osobní poznámka na závěr? Takto kvalitně obsazených soutěží po Evropě mnoho není (s Europe Unlimited jsme tento formát pod hlavičkou First Tuesday CZ u nás poprvé představili před 6 lety) a možnost se pro českou firmu bezplatně zúčastnit (nejen prezentovat, ale i poučit se od ostatních a získat užitečné kontakty) bez dodatečných nákladů na cestování a ubytování je unikátní příležitostí, která se nemusí hned tak opakovat. Proto, myslím, byla škoda, že se nepřihlásilo více našich firem. Důvodem může být propagace vlastní akce, ke které jsem v ČR nezaznamenal žádnou informační kampaň ze strany Microsoftu jako hlavního partnera pražského semifinále.